close
تبلیغات در اینترنت
اسماعیل بن عمر ابن کثیر دمشقی شافعی

ورود به سايت

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
ثبت نام سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نظر سنجي
چند درصد نیاز های شما در این سایت بر طرف شده است؟





کسب درآمد کسب درآمد
سلام دوست من به سايت گروه الکترونیکی پارس خوش آمديد لطفا براي استفاده از تمامي امکانات

دانلود فايل , شرکت در انجمن و گفتگو با ساير اعضا و .... در وبلاگ ثبت نام نماييد





تذکر

قابل توجه بازدیدکنندگان گرامی

تمامی لینک های دانلود تست شده اند. در صورتی که اتفاقا لینکی کار نکرد یا خراب شده بود لطفا از قسمت نظرات گزارش دهید.

منتظر پیشنهادات و انتقادات شما هستیم.

با تشکر

مدیرکل گروه الکترونیکی پارس


اسماعیل بن عمر ابن کثیر دمشقی شافعی

تاريخ: امروز, : جمعه 23 خرداد 1393 نويسنده: /user-admin

موضوع:


 
نام ابن کثیر (اسماعيل بن عمر ابن کثير دمشقى شافعى‏ )
صاحب تفسیر القرآن العظيم
 
محل تولد « مجيدل القريه» از توابع شهر بصرى‏
تاريخ تولد 692 ق الی 698 ق
تارخ وفات 774 ق
استادان او در ادامه تحصيل و فراگيرى دانش به درس ابن عساکر وابن تيميّه حاضر شد و با ادامه تحصيل در درسهايش، ارادتى فراوان به آنان پيدا کرد 
شاگردان وى کرسى درس داشت و شاگردان زيادى از درسهاى او بهره مى‏بردند. 
معرفي تفسير تفسير ابن کثير جلوه‏اى روشن از تفسير نقلى است شيوه تفسيرنگارى نقلى را نيز گفته‏ايم که: تفسير آيات است به ظواهر آيات و اقوال پيامبر و صحابيان و يا بگفته عالمان و مفسّران شيعى، تفسير آيات به ظواهر آيات و سنّت معصومين« ع». شيوه تفسير نگارى ابن کثير دقيقا همين است. ابن کثير، در استحکام آنچه گفته به آيات و رواياتى استناد کرده است، و در ادامه آن به چگونگى اقوال تابعيان در تفسير پرداخته و مآلا معتقد شده است گفتار تابعيان در صورتى حجت خواهد بود که مخالف نداشته باشد، و بالأخره پس از اشاره‏اى به جايگاه لغت عرب به تفسير به رأى پرداخته و از تفسير قرآن به مجرّد رأى با نکوهش ياد کرده است. ابن کثير، در آغاز تفسير سوره‏ها در ضمن فصلى از جايگاه سوره در ميان سور قرآن و فضيلت قرائت آن، سخن مى‏گويد و روايات وارد شده در اين زمينه را مى‏آورد. آنگاه به نامهاى آن سوره اشاره مى‏کند و اخبار مربوط به اين مطلب را ياد مى‏کند. رواياتى که بطور کلّى نشانگر محتواى سوره يا مطالب عام درباره سوره باشند نيز، در همين قسمت مى‏آيد. آنگاه يک يا چند آيه را آورده به تفسير آنها بر اساس روشى که آورديم مى‏پردازد، و در تبيين واژه‏ها و تشريح معانى ريشه‏اى کلمات به لغت عرب و اشعار شاعران استناد مى‏جويد، و در توضيح و تفسير آيات، به اقوال مفسّران نيز، پرداخته گاه به نقد و بررسى آنها دست مى‏يازد.
روش تفسیر : دکتر محمد حسين ذهبى نيز، ضمن ياد کرد اين تفسير و چگونگيهاى آن نوشته است:
« من اين تفسير را خواندم و در روش تفسيرى، بخاطر توجه شايسته به تفسير آيه به آيه و تفسير آيات با عبارات رسا و کوتاه، آن را ممتاز يافتم. وى بهنگام تفسير آيات، به آيات هم مضمون مراجعه مى‏کند و بين دو آيه مقايسه مى‏نمايد و به اينگونه تفسير که خود آن را« تفسير قرآن به قرآن» ناميده است به شدّت اهتمام مى‏ورزد. در بيان آثار تفسيرى با اين روش و سبک اين تفسير بيشترين توجه را به عرضه آيات هم مضمون دارد».
محققان و عالمان ديگرى نيز، تفسير ابن کثير را ستوده‏اند و آن را در ميان تفاسير نقلى در اهميت و شايستگى پس از تفسير طبرى، سرآمد ديگر تفاسير دانسته‏اند. دکتر صبحى صالح در اثر ارزشمند خود، از جمله درباره اين تفسير نوشته است:
« در ميان تفاسير مأثور پس از تفسير طبرى- بلکه در برخى امور برتر از آن- تفسير ابن کثير است. دقت در اسناد، سادگى عبارات، از جمله مزاياى اين تفسير است».
ابن کثير، از شاگردان« ابن تيميّه» و از مريدان و نزديکان وى است، و در مباحث مختلف از وى تأثير پذيرفته است. مباحث کلامى، در تفسير ابن کثير جلوه بارزى ندارد, ولى از مجموع آنچه به اجمال آورده و يا به اشاره گذشته توان فهميد که او متمايل به مسلک اشعرى است و در بسيارى از مسائل چونان آنان مى‏انديشيده است گو اين که در برخى موارد نيز، آراء آنان را نپذيرفته و براهى ديگر رفته است. او در ذيل آيه 54 از سوره اعراف و در ذيل جمله« ثم استوى على العرش» مى‏گويد:
« ما در اين مقام، بر مسلک« سلف صالح» معتقديم،[ و در صفات الاهى چنان گوئيم‏] که نه تعطيل پيش آيد و نه تشبيه، بى‏گمان آنچه از ظاهر الفاظ به ذهن مشبهيّن آمده بر خداوند روا« و ليس کمثله شي‏ء» بلکه حقيقت آن است که پيشوايان سلف صالح گفته‏اند: که هر آن که خداى را به مخلوقش مانند کند کافر شده است, و هر آن‏که، آنچه خدا خودش را به آن متصّف دانسته انکار کند نيز کافر است، بدينسان بايد به آنچه صريح آيات و روايات صحيحه دلالت کند بگونه‏اى که با« جلال» الهى منافات نداشته باشد، معتقد بود و راه هدايت همين است».
بهر حال« تفسير القرآن العظيم» تفسيرى است سودمند که در بازشناسى اقوال و آراء مفسّران کهن و اشراف بر اقوال و آراء فقيهان نحله‏هاى مختلف، کارآمد خواهد بود. سوکمندانه تعصب‏هاى ناميمون او که باعث کتمان بسيارى از حقايق شده است، از ارج و عظمت کار وى کاسته است. وگرنه بى‏گمان در ميان آثار مأثور در تفسير قرآن، اين کتاب، از جايگاه بلندى برخوردار است. 
 

 



امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 5

بازديد : 68
برچسب ها : مطالب ادیان الهی , اشخاص دینی , اسماعیل بن عمر ابن کثیر دمشقی شافعی ,

وبگو | منوي عمودي با زير مجموعه
آمار سايت
افراد آنلاين : 1
بازديد امروز : 23
بازديد ديروز : 16
هفته گذشته : 90
ماه گذشته : 255
سال گذشته : 1,512
کل بازديد : 34,085
کل مطالب : 148
نظرات : 12
تعداد اعضا : 3

امروز : شنبه 31 شهریور 1397