close
تبلیغات در اینترنت
روزه در اسلام

ورود به سايت

نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟
ثبت نام سريع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : * کد امنیتیبارگزاری مجدد
نظر سنجي
چند درصد نیاز های شما در این سایت بر طرف شده است؟





کسب درآمد کسب درآمد
سلام دوست من به سايت گروه الکترونیکی پارس خوش آمديد لطفا براي استفاده از تمامي امکانات

دانلود فايل , شرکت در انجمن و گفتگو با ساير اعضا و .... در وبلاگ ثبت نام نماييد





تذکر

قابل توجه بازدیدکنندگان گرامی

تمامی لینک های دانلود تست شده اند. در صورتی که اتفاقا لینکی کار نکرد یا خراب شده بود لطفا از قسمت نظرات گزارش دهید.

منتظر پیشنهادات و انتقادات شما هستیم.

با تشکر

مدیرکل گروه الکترونیکی پارس


روزه در اسلام

تاريخ: امروز, : جمعه 23 خرداد 1393 نويسنده: /user-admin

موضوع:


روزه در قرآن

آیهٔ ۱۸۳ بقره امر به روزه می‌کند که ظاهراً در رمضان سال دوم پس از هجرت فروفرستاده شده‌است. در پی نزول این آیات و وجوب روزه‌گرفتن، وجوب روزهٔ عاشوراء از میان رفت. آیات دیگری نیز هستند که به روزه اشاره می‌کنند، مثل ۱۹۶ بقره، ۹۲ نساء، ۸۹ و ۹۵ مائده و ۴ مجادلة. در آیهٔ ۳۵ احزاب واژهٔ «صائم» در کنار صفات دیگر، برای اشاره به مسلمانان متدین به کار رفته‌است.

مسلمانان وقتی حكم وجوب روزه نازل شد، و آيه «كتب عليكم الصيام كما كتب علي الذين من قبلكم» را شنيدند، با خود گفتند مسيحيان عمل زناشوئی و خوردن و نوشیدن را در اول شب انجام می‏هند و در آخر شب از این کارها خودداری می‏كردند، بنابراین مسلمانان هم همينطور روزه گرفتند، این جور روزه گرفتن بر جوانها دشوار بود، چون نمی‏توانستند از عمل زناشوئی صرف نظر كنند، پيرمردان هم از نخوردن و ننوشيدن پس از خواب ناراحت بودند، و برخی خواب می‏ماندند و به حكم روزه مسيحيان كه بعد از خواب افطار حرام بوده، ديگر نمی‏توانستند سحری بخورند بنابراین آيه ۱۸۷ سوره بقره نازل شد، و بيان كرد كه عمل زناشوئی و خوردن و نوشیدن در شب برای روزه‏دار در شب‌های ماه رمضان حرام نيست. این آیه پیش از جنگ خندق در سال ۵ هجری نازل شد. 

پیشینه

یکی از سؤالاتی که در مورد روزه و پیشینه ی آن مطرح می شود این است که آیا در ادیان پیش از اسلام نیز روزه بوده است؟

قرآن با صراحت وجود این فریضه الهی را در ادیان دیگر بیان می کند. و براى پیشینیان نیز واجب بوده است و هم اکنون در کتب عهد عتیق و جدید مطالبى مربوط به روزه وجود دارد;که در اینجا چند فراز از آنها بیان می شود:

1- در تمام اوقات در میان هر طایفه و هر ملّت در موقع ورود اندوه و زحمت غیر مترقّبه روزه معمول بوده است. (پولس، 3:5)

2- حضرت موسى چهل روز روزه گرفت. (سفر تثنیه، 9:9)

3- قوم یهود در موقعى که فرصت یافته مى خواستند اظهار خضوع نمایند روزه مى داشتند تا به وسیله آن رضاى حق را تحصیل نمایند. (سفر داوران 20:26)

4- حضرت مسیح به شاگردانش دستور داد که پس از فوت او روزه خواهند داشت. (انجیل لوقا، 5:34)

این بود چند جمله از کتب عهدین و براى تفصیل بیشتر به کتاب قاموس کتاب مقدّس، ص 437 - 438 مراجعه بفرمایید.

آثار روزه

در حدیثی از جعفر صادق علت تشریع روزه برابری میان فقرا و اغنیاست.

محمد حسین طباطبایی در تفسیر المیزان درباره روزه می‌گوید: «در خصوص روزه برگشتن آثار اطاعت در انسان را در جمله «شاید با تقوا شوید» بیان کرده‌است و می‌گوید فایده روزه تقوا است. و آن خود سودی است که عاید خود شما می‌شود. و هر که بخواهد به عالم طهارت و رفعت متصل شود و به مقام بلند کمال و روحانیت ارتقاء یابد، اولین چیزی که لازم است بدان ملتزم شود این است که از افسار گسیختگی خود جلوگیری کند و بدون هیچ قید و شرطی سرگرم لذت‌های جسمی و شهوات بدنی نباشد. و خود را بزرگتر از آن بداند که زندگی مادی را هدف بپندارد. و سخن کوتاه اینکه از هر چیزی که او را از خداوند مشغول می‌دارد بپرهیزد. و این تقوایی که قرآن به اشاره می‌کند تنها از راه روزه و خودداری از شهوات بدست می‌آید. و این خودداری از شهوات عبارتست از خودداری از شهوت شکم از خوردن و آشامیدن و شهوت جنسی. و اگر مدتی از این سه چیز پرهیز کنند به تدریج نیروی خویشتن داری از گناهان در آنان قوت می‌یابد و نیز به تدریج بر اراده خود مسلط می‌شوند و آن وقت در برابر هر گناهی عنان اختیار از کف نمی‌دهند و در تقرب به خداوند متعال دچار سستی نمی‌گردند.»روزه در اسلام یکی از فروع عبادی بشمار می‌آید.

احکام روزه

روزه از دید فقهی امساک است از مفطرات (آنچه روزه را بشکند) که با نیت خاص انجام شود. صائم(روزه‌دار) باید مسلمان و عاقل باشد و اگر مؤنث است، از حیض و نفاس پاک باشد. روزه بر هر مسلمان بالغ و قادر واجب است.

مبطلات

به گفتهٔ محقق حلی فقیه شیعه در کتاب «شرائع الاسلام»؛ علاوه بر خوردن و آشامیدن، آمیزش جنسی با زن نیز بنا بر نظر مشهور باطل‌کننده روزه‌است. اما در مورد آمیزش جنسی با پسر نابالغو حیوانات (که البته حرام است) اختلاف نظر است. قاعده‌ای که برخی در این مورد پیشنهاد داده‌اند آن است که در هر آمیزشی که بر شخص غسل واجب شود روزه باطل می‌شود و هرگاه غسل واجب نگردد روزه صحیح است. استمناء، رسانیدن غبار به حلق به‌طور عمدی، جنب بودن در زمان طلوع فجر، دروغ‌بستن بر خدا و محمد و امامان شیعه، فرو بردن تمام سر در آب بنا بر نظر مشهور (برخی آن را مکروه دانسته‌اند) و استفراغ عمدی از دیگر مبطلات روزه می‌باشند. در مورد انفیه و قرقره‌کردن در دهان و اماله نیز اختلاف نظر است که نظر درست‌تر کراهت انفیه و قرقره‌کردن دهان وتحریم اماله با مایعات و جایز بودن اماله با جامدات است شهید ثانی در شرح لمعهتماشای مناظر شهوت‌انگیز، کامجویی بدون آمیزش و تصورات شهوت‌انگیز، برای افرادی که معمولاً با چنین تصوراتی به انزال می‌رسند، و خروج بدون اختیار منی بر اثر تماشای زن غریبه یا پسر را هم همانند استمناء باطل‌گر روزه می‌داند.

درباره نوشیدن آب در هنگام روزه؛ برخی مراجع با استناد به روایاتی از امام صادق که در باب ١٦وسائل‌الشیعه از ابواب "من یصح منه الصوم" آمده است، فتوا داده‌اند که کسانی که روزه می گیرند ولی تاب و تحمل تشنگی را ندارند، فقط به اندازه‌ای که جلوی تشنگی شان را بگیرد می‌توانند آب بنوشند و در این حالت روزه شان باطل نبوده و قضا هم ندارد.

مکروهات
  1. ریختن دوا در چشم
  2. سرمه کشیدن
  3. انجام کارهایی که باعث ضعف می‌شود مانند حمام رفتن و خون گرفتن
  4. انفیه کشیدن
  5. بو کردن گیاهان معطر
  6. نشستن زن در آب
  7. استعمال شیاف
  8. ترکردن لباس بر بدن
  9. کشیدن دندان
  10. مسواک کردن
  11. بوسیدن همسر

طبق تمام مذاهب اسلامی نزدیکی عمدی با همسر هنگام روزه واجب، حرام است و روزه را باطل می‌کند و در شیعه، در همه روزه‌های واجب و در مذاهب عامه، در روزه ماه رمضان، کفاره نیز دارد.

روزه مستحب

روزه در سایر ماه‌ها غیر از ماه رمضان بجز روزهایی که روزه در آنها حرام به شمار می‌رود، مستحب است.

روزه حرام

در اسلام در چند مورد روزه گرفتن حرام است:

  • روزه در روز عید فطر و عید قربان
  • در روزی که انسان نمی‌داند آخر ماه شعبان است یا اول ماه رمضان، اگر به نیت اول ماه رمضان روزه بگیرد، این روزه حرام است.
  • اگر کسی یقین یا گمان دارد روزه برایش مضر است، روزه بگیرد، روزه‌اش صحیح نیست.
  • روزه سکوت

غیر از موارد بالا روزه‌های حرام دیگری نیز وجود دارند که در رساله‌ها یا کتب مفصله ذکر شده‌اند.

روزه مکروه

روزه روز عاشورا، و روزی که انسان شک دارد روزه عرفه‌است یا عید قربان، مکروه‌است.

بازکردن روزه

نوشتار اصلی: افطار
 
افطار روزه‌داران مسلمان در یک مسجد

شکستن یا بازکردن روزه را افطار گویند.

در مراکش رسم است در وقت شرعی افطار و سحر در بوق می‌دمند.

روزه‌خواری عمدی کفاره تخییری دارد: آزادکردن برده، دو ماه روزه‌گرفتن یا سیرکردن شصت فقیر.

روزه نزدیک شهرهای قطبی

مسلمانان کشورهایی مانند سوئد با ساعت‌های طولانی روزه‌ی ماه رمضان در روزهای تابستان رو به رو هستند. امامان جمعه و سازمانهای اسلامی مختلف دیدگاه های گوناگونی دارند؛ اما هنوز هیچ توافق یکسانی درباره چگونگی روزه داری مسلمانان در شمال اروپا صورت نگرفته است و تصمیم در این رابطه به عهده افراد مسلمان گذاشته شده است. اما این امر به این معنی نیست که مسلمانان باید تمام ساعت‌های روز را روزه داری کنند.

 


امتياز : نتيجه : 5 امتياز توسط 5 نفر مجموع امتياز : 5

بازديد : 70
برچسب ها : مطالب ادیان الهی , اسلام , روزه در اسلام ,

وبگو | منوي عمودي با زير مجموعه
آمار سايت
افراد آنلاين : 1
بازديد امروز : 10
بازديد ديروز : 2
هفته گذشته : 52
ماه گذشته : 135
سال گذشته : 1,673
کل بازديد : 34,719
کل مطالب : 148
نظرات : 12
تعداد اعضا : 3

امروز : یکشنبه 02 اردیبهشت 1397